Makelaar: ben jij klaar voor de toekomst? | Noord-Holland

De rol van makelaar verandert

Ben jij klaar voor de toekomst?

10% van de makelaarskantoren verdwijnt binnen 2 jaar

Makelaar: ben jij klaar voor de toekomst?

Als makelaar van vandaag sta je voor grote uitdagingen waarop je een antwoord moet vinden wil je succesvol blijven en groeien. De NVM gaat in haar toekomstvisie uit van een daling van 10% van het aantal makelaarskantoren binnen zo’n 2 jaar. Er is een grote kans dat die daling zich daarna voortzet. Het zijn dus roerige tijden. In dit artikel kijken we naar de 2 belangrijkste risico’s voor jou als makelaar en hoe je die aanpakt door de samenwerking op te zoeken.

1. Woningmarkt op rood

De woningmarkt in Nederland staat onder grote druk. 

De prijzen stijgen op bijna alle plekken snel. De krapte is groot en het woningaanbod klein. Het aanbod daalde het afgelopen jaar zelfs met ruim 30%. Tegelijkertijd neemt ook het aantal transacties al 5 kwartalen op een rij af. Als makelaar sta je elke dag op met deze moordende concurrentie en er komt nog geen adempauze aan.


Geen verlichting in de nabije toekomst

Het woningtekort in Nederland is structureel. Om dit aan te pakken is er wel de Nationale Woonagenda, met als doel er jaarlijks minimaal 75.000 nieuwe woningen bij te bouwen. Maar veel van het woningbeleid wordt uitgevoerd op gemeentelijk en provinciaal niveau. En juist gemeenten en provincies hebben de Nationale Woonagenda niet ondertekend. Teleurstellend, maar niet verrassend voor makelaars, is dat de doelstelling van 75.000 woningen bij lange na niet wordt gehaald.


Daarnaast zijn de regels voor hypotheekverstrekking en de vereiste eigen inleg steeds strenger en hoger. Dit in combinatie met de steeds hogere huizenprijzen maakt het voor velen moeilijk om voldoende hypotheek te krijgen.


Als makelaar ben je vast weleens een deal misgelopen omdat de financiering uiteindelijk niet of te laat rond kwam.

automatisering

2. Technologische ontwikkelingen

Daarnaast verandert de toenemende digitalisering, de opkomst van blockchain, cryptocurrency en automatisering, de rol van de makelaar fundamenteel.


Zo gaat er straks veel papierwerk via blockchain. Of neem Funda. Dat is een geweldige tool voor mensen om zelf een woning te zoeken. Daar hebben ze nu geen makelaar meer voor nodig. Rondleidingen zijn ook steeds minder nodig, omdat je meer en meer huizen online helemaal zelf kunt doorlopen via een app. Ook ontsnappen makelaars niet aan de impact van artificial intelligence. Chatbots geven nu 24/7 informatie aan potentiële kopers. In 2016 hebben ze de aanbevelingen van makelaars naast die van een AI-chatbot gezet. De vastgoedjournalist die acteerde als koper koos de huizen uit die door de chatbot werden aanbevolen.


Natuurlijk bieden al deze ontwikkelingen kansen, maar ze veranderen ook het makelaarschap. Wat is nog jouw toekomstige toegevoegde waarde en hoe onderscheid jij je van je concullega makelaars?

De nieuwe rol van de makelaar: 

de persoonlijke expert en spin in het web

Wat nooit te automatiseren of te digitaliseren valt, is je persoonlijkheid, je eigen stijl en het contact met je klant. Je leert ze kennen en zij jou. Je bouwt een basis van vertrouwen met elkaar op. Als makelaar ga je een compleet verhaal bieden, een persoonlijke, authentieke aanpak en gemak voor je klant. Dit is nodig.


Want een groot nadeel van de toenemende digitalisering en de eindeloze hoeveelheid beschikbare informatie is dat veel mensen een informatie-overload krijgen en door de bomen het bos niet meer zien. Daarnaast hebben mensen in ons toenemende anonieme digitale WhatsApp-tijdperk juist een toenemende behoefte aan menselijk contact in plaats van alleen een chatbot.


Als makelaar is het je doel dat je klanten zo min mogelijk zelf hoeven te doen en uit te zoeken. Je ontzorgt ze maximaal en bespaart ze zo kostbare tijd en een hoop gedoe. Om dit te kunnen doen, moeten klanten vertrouwen in je hebben. Je bent als het ware hun gids door het woud van de woningmarkt, in al zijn facetten.


Geef ze tips over goede scholen in de buurt, gezellige verenigingen, de meest voordelige nutsvoorzieningen voor hun situatie, welke verhuisbedrijven ze kunnen gebruiken, de beste verzekeringen, een uitstekend bouwbedrijf voor een renovatie, help ze met de taxatie en natuurlijk de hypotheek.


Je hoeft niet de expert te zijn in alles. Samenwerking met derde partijen is de sleutel. Voor je klanten leg je het contact met gedegen partners, waarvan je weet dat ze uitstekend werk leveren. In plaats van dat je klant door 10 partijen wordt benaderd, ben jij degene die dit voor hem regelt en managet. Je doet waar je kracht ligt: makelen.


Door actieve cross-selling van services waar je klant behoefte aan heeft, help je hem en verdien je zelf ook extra met bijvoorbeeld een leadvergoeding. Als makelaar verhoog je zo je toegevoegde waarde en maak je jezelf weer onmisbaar. 

hypotheek

Hypotheek is onmisbaar 

bij het kopen van een woning

Voor iedere partij in het koopproces is het essentieel dat een koper snel weet of en wat voor hypotheek ze kunnen krijgen. Daarnaast wil de verkopende klant vaak zelf ook een nieuw huis kopen en heeft hij bijvoorbeeld een overbruggingshypotheek nodig.


In de huidige markt waar kopers tegen elkaar opbieden, prijzen elke dag verder stijgen en het moeilijk is voor starters, is een snel inzicht in de financiële haalbaarheid van een hypotheek een must.


77% kopers heeft voorbehoud van financiering

Zo’n 77% van alle hypotheekafsluiters gebruikt een ‘onder voorbehoud van financiering’. In de Randstad ligt dit percentage echter al aanzienlijk lager, met alle persoonlijke risico’s voor mensen van dien als de aanvraag dan toch misloopt.


Als je als makelaar je klant actief in dit lastige proces kunt bijstaan, lever je een waardevolle dienst.

onafhankelijke adviseur

Hypotheekadvies in huis is handig

Als makelaar wil je snel zekerheid bieden en hebben over de financiële mogelijkheden van je klant. Grote makelaarskantoren hebben hypotheekadvies daarom vaak in-house, maar of dit de beste oplossing is, is twijfelachtig. De grote meerderheid van de consumenten geeft namelijk de voorkeur aan samenwerking met een onafhankelijke adviseur:

  • 64% van alle hypotheken wordt afgesloten via een onafhankelijk adviseur.
  • 69% van de starters sluit een hypotheek af via een onafhankelijk adviseur.

Als makelaar is het daarom beter en bovendien makkelijker om met een onafhankelijke en ervaren financieel adviseur samen te werken, in plaats van dit zelf te doen. 

hypotheekberekening

Waarom samenwerken met 

een financieel adviseur?

Tegenwoordig vind je, net zoals bij woningen, online veel informatie over hypotheken en een simpele hypotheekberekening is zo gedaan. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet. Hypotheekverstrekkers hebben allemaal andere voorwaarden en kleine lettertjes. Je klant zelf een hypotheekaanvraag laten doen kost te veel tijd en brengt bovendien onnodige risico’s met zich mee.


Dit is niet goed voor je klant en ook niet voor jou als makelaar. Een gelukkige klant is je beste reclame. Maar liefst 92% van de consumenten gelooft eerder een aanbeveling van een vriend of familie dan een advertentie.


Persoonlijk contact met een financieel expert is juist waar veel mensen behoefte aan hebben. Maar er eentje vinden is voor veel mensen vaak een hoop gedoe. Hoe weet je nu of een adviseur werkelijk goed is? Daar kun je, als makelaar en hun vertrouwenspersoon voor wonen, een waardevolle aanbeveling in doen. 

Excellent Finance: wie zijn wij?

Een persoonlijke aanpak staat bij ons voorop. Onze hypotheekadviseurs en hypothecaire planners kunnen je klanten adviseren bij jou op kantoor, op ons kantoor of gewoon bij mensen thuis in hun eigen vertrouwde omgeving. 

We schakelen snel met je doordat we met al onze partners volledig in de cloud samenwerken.

6-stappenplan voor een passende hypotheek

Onze financiële experts hebben jarenlange ervaring in de begeleiding van klanten bij het vinden van een passende hypotheek bij hun situatie, zowel voor mensen in loondienst als voor ondernemers. We kijken naar het complete financiële plaatje en regelen een hypotheek via een helder en goed opgebouwd 6-stappenplan:

1. Eerste kennismaking

2. Ontdekkingsafspraak

3. We gaan op zoek naar de beste hypotheek

4. Presentatie hypotheekplan

5. Tussenevaluatie

6. Gefeliciteerd en naar de notaris

Hierbij werken we op basis van 4 kernwaarden:

  • Respect
  • Proactief
  • Simpel
  • 9+ klantervaring
Hypotheekspecialisten

De klant staat centraal

Klanten geven Excellent Finance een 9+

We zetten de klant centraal. Ons uitgangspunt is altijd om financiële rust te scheppen. Voor ons is het belangrijk dat onze samenwerkingspartners dit ook onderschrijven. Dat het niet alleen maar mooie woorden zijn, blijkt wel uit de reviews van onze klanten. Excellent Finance krijgt een ruime 9+ op basis van ruim 113 klantbeoordelingen op Advieskeuze.nl


Hypotheekspecialisten van Excellent Finance garanderen de grootste zekerheid dat een hypotheek rondkomt. Dit komt door onze mindset: ‘Hoe zou het wel kunnen?’.

nieuwe klant

Samenwerking is een win-winsituatie

Als je als makelaar een nieuwe klant naar ons doorstuurt die een hypotheek via ons afsluit, dan ontvang je een aantrekkelijke leadvergoeding en heb je er een blije klant bij.


Wij een nieuwe klant jij een nieuw pand

Wanneer een relatie van ons zijn of haar huis wil verkopen of laten taxeren, sturen we die naar jou door. Zo ontvang je een nieuwe klant met een woning om te verkopen in deze krappe markt. 

Hier wordt iedereen beter door.

Ben je als makelaar actief in Noord-Holland, dan kunnen we zaken doen. 
We werken door de hele provincie en hebben kantoren in Den Helder en Amsterdam.

financiële specialisten

Over Excellent Finance

Wij zijn een club van betrokken financiële specialisten die samen hard werken om financiële onrust de wereld uit te helpen voor ondernemende mensen en ondernemers. 

Financiën is meer dan cijfers. Het is geluk.

beslissingen

Wij helpen graag keuzes te versimpelen

Onze aanpak zet onze klanten op het pad naar financiële rust en vrijheid door ze proactief te ondersteunen met het nemen van beslissingen.


We zijn als mensen meer dan onze financiën. Ons vertrekpunt is daarom altijd om eerst te weten wie je bent, wat je verwacht, wat belangrijk voor je is en welke doelen je hebt voor jezelf en, als je ondernemer bent, voor je bedrijf.

Laten we eens kennismaken

Net zoals jij, willen ook wij alleen met de beste mensen samenwerken om zo altijd een uitstekend resultaat voor onze klanten neer te zetten. Laten we daarom eens kennismaken. Zo kunnen we jou en jouw werkwijze beter leren kennen en laten zien wat wij doen. 

Als er dan een wederzijdse klik en vertrouwen is, kan dit de start zijn van een succesvolle samenwerking.

Deze website gebruikt cookies