7x Besparen op bedrijfskosten
03 juni 2022 
4 min. leestijd

7x Besparen op bedrijfskosten

Je bedrijf runnen is geweldig, maar de kosten hiervoor rijzen de pan uit.

Slim besparen op je bedrijfskosten levert je direct winst op.

Hoe lager je bedrijfskosten, hoe meer je overhoudt.

Zo simpel is het.

Waar ga jij het geld voor gebruiken dat je overhoudt als je gaat besparen op je bedrijfskosten?

  • Gebruik je het als buffer voor tegenvallers.
  • Ga je investeren om je bedrijf te laten groeien.
  • Los je schulden af.
  • Bouw je er je pensioen mee op.
  • Of geef je jezelf een fijne bonus, als beloning voor al het harde werk.
“Succesvol ondernemen is simpel, maar niet makkelijk. Daarom bieden we graag financieel advies voor ondernemers, zodat jij je financieel vrij kunt voelen in je onderneming.”

Bespaar op je bedrijfskosten met deze 7 tips:

1. Maak je bedrijfskosten inzichtelijk

Waar gaat je geld heen? Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf wilt stellen als je wilt besparen. Maak een helder overzicht van alle kosten, zo maak je inzichtelijk welke bedrijfskosten er maandelijks en jaarlijks uitgaan. Hierna kan je bepalen welke bedrijfskosten essentieel zijn voor je onderneming en welke eigenlijk overbodig zijn.

Besparen op bedrijfskosten kan op allerlei manieren, maar zolang je niet weet waar je geld heen gaat, kun je niet besparen.

Bedrijfskosten

2. Bedrijfskosten schrappen of verlagen

Nu je een helder overzicht hebt van al je kosten, wordt het een stuk makkelijker om bepaalde bedrijfskosten te schrappen. Het abonnement op dat blad dat niemand leest kan er best uit. Het zijn misschien kleine bedragen, maar bij elkaar bespaar je al snel honderden euro’s op jaarbasis.

Sommige kosten moet je wel maken, zoals zakelijke verzekeringen. De kosten hiervan lopen flink op, maar er zijn veel aanbieders. Kijk eens rond of het ergens anders goedkoper kan. Of sluit juist meerdere verzekeringen af bij één aanbieder om extra korting te krijgen.

3. Bespaar op kantoorkosten

Je werkplek kan een bodemloze put lijken qua kosten. Huur je een kantoorpand en ben je voorlopig niet van plan te verhuizen? Onderhandel dan met de verhuurder over je huurcontract. Grote kans dat jij, als trouwe huurder, je maandelijkse huurkosten kunt verlagen.

Gas, water en energie zijn essentiële diensten in ieder bedrijfspand, maar de kosten zijn vaak aanzienlijk. Door het grote aantal leveranciers is het vrij eenvoudig om hierop te besparen. Het loont dan ook de moeite om elk jaar te kijken of het goedkoper kan. Het zal je verbazen hoeveel je kunt besparen op deze bedrijfskosten.

Natuurlijk kun je ook zelf de energierekening naar beneden brengen. De verlichting in een kantoorpand is een van de grootste energieslurpers. Het plaatsen van Led-verlichting geeft een gemiddelde besparing van 70%. Die investering heb je er dus zo uit.

4. Een goed gesprek met je leveranciers

Koop je producten of diensten in bij één of meerdere leveranciers? Ook hier kun je besparen. Lukt het jou om de inkoopkosten naar beneden te krijgen, dan verhoog je automatisch je winstmarge. Maak goede prijsafspraken, ga op zoek naar andere leveranciers of ga meerdere producten bij één leverancier halen, zodat je een hogere korting krijgt.

5. Tweedehands is net zo goed

De inrichting van een kantoor brengt hoge bedrijfskosten met zich mee. Zeker als je alles nieuw wilt aanschaffen. Bedenk dat tweedehands meubelen net zo goed zijn en vele malen goedkoper. Er zijn allerlei online marketplaces waarop tweedehands meubelen worden aangeboden. Maar ook een bedrijf bij jou in de buurt, dat op het punt staat te verhuizen, kan meubelen voor een lage prijs of zelfs gratis weggeven. Tweedehands meubelen aanschaffen is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu.   

6. Bespaar op reiskosten

Reizen kost ongemerkt veel geld. Het is lang niet altijd nodig om ergens heen te gaan voor overleg. De huidige technologie maakt het steeds makkelijker om op afstand met elkaar te communiceren.

Een goede thuiswerkplek kan ook veel reiskosten besparen. Steeds meer mensen zijn gewend geraakt aan het werken vanuit huis, maak hier gebruik van. Moet er toch gereisd worden, vraag je dan af of een 1e klas hotel en vlucht nodig is, of dat het ook goedkoper kan.

Bedrijfskosten vakkennis

7. Wees zuinig op je werknemers

Nieuwe werknemers vinden is niet alleen een tijdrovend proces, het kost je ook geld. Goed presterende werknemers zijn goud waard. Ze zijn een belangrijk onderdeel van je bedrijfscultuur. Wees zuinig op deze werknemers en laat ze regelmatig weten dat ze gewaardeerd worden. Houd nauw contact en praat over hun doelen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Bied ze de groeimogelijkheden die passen bij de loopbaan die ze voor ogen hebben. Investeer in je werknemers en bespaar jezelf veel geld.  

Bedrijfskosten aftrekbaar?

Zakelijke kosten mag je van je opbrengsten aftrekken. Het gaat hier om zakelijke bedrijfskosten die nodig zijn voor het uitoefenen van de onderneming en die rechtstreeks betrekking hebben op je bedrijf. Alle andere kosten zijn niet aftrekbaar.

Kosten die je maakt in de opstartfase van je bedrijf kunnen ook aftrekbaar zijn. Alle puur zakelijke kosten kun je aftrekken van je opbrengsten. Zo kun je de fiscus zelfs laten meebetalen aan het opschroeven van jouw vakkennis. Seminars en vakliteratuur kost veel geld, maar de fiscus betaalt mee. Dat scheelt jou veel kosten.

Mogelijk aftrekbare zakelijke kosten

Sommige zakelijke kosten zijn dus aftrekbaar, dat is mooi meegenomen. Maar aan welke zakelijke kosten moet je dan denken? We geven een aantal voorbeelden:

  • Huur van je bedrijfsruimte;
  • Bedrijfskleding;
  • Zakelijke reiskosten, zoals openbaar vervoer, taxi en vliegtuig;
  • Inschrijving in het handelsregister;
  • Inrichting van je kantoor of werkplaats;
  • Advies voor je onderneming.

Bedrijfskosten verlagen?

Wil jij graag je bedrijfskosten verlagen? Laat de financieel adviseur van Excellent Finance met je meekijken. Gespecialiseerd in financieel advies voor ondernemers, weet onze adviseur precies waar jouw onzichtbare winst ligt. Zo kan jij meer geld verdienen, zonder harder te werken. Wie wil dat nu niet?

Dus wacht niet langer en maak vrijblijvend kennis met onze financieel adviseur voor ondernemers.

Over de schrijver
Zonder schroom kunnen wij zeggen dat wij trots zijn op dit bedrijf. Na een kwarteeuw mogen wij ons zelfs een prijswinnend bureau noemen. Excellent Finance is al ruim 25 jaar dé specialist in financiële dienstverlening. Wij gaan voor onze klanten door het vuur. Onze missie is zoveel mogelijk mensen financiële rust en vrijheid te laten ervaren. Omdat wij geloven dat financiële rust de kwaliteit van je gezondheid, relaties en prestaties verbetert. Dit doen wij op basis van onze vier kernwaarden: respect, proactief, simpel en 9+ ervaring. Onze kernactiviteiten zijn toegespitst op financiële planningen voor particulieren, ondernemers en bedrijven: hypotheken, verzekeringen, pensioenen, boekhouding, belasting, scheidingsbemiddeling en aankoopmakelaardij. Excellent Finance is door RiFD verkozen tot beste onafhankelijk hypotheekadvies kantoor 2020 van Nederland en in 2022 heeft Excellent Finance van het Financieel Dagblad een FD Gazelle Award ontvangen. Hiermee behoort zij tot de 685 snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Reactie plaatsen