Onderscheid jezelf als makelaar met deze 5 tips
10 juni 2019 
3 min. leestijd

Onderscheid jezelf als makelaar met deze 5 tips

Als makelaar krijg je met steeds grotere uitdagingen te maken. Steeds meer mensen verkopen hun huis zelf, via internet. Het NVM verwacht een daling van zo’n 10% van het aantal makelaarskantoren binnen 2 jaar. Door jezelf te onderscheiden als makelaar zorg je dat je meerwaarde biedt aan je klanten.

En dat is precies wat je nodig hebt. De rol van traditionele makelaar verandert. Mensen zijn veel mondiger en de informatie ligt online voor het oprapen. Mensen zijn eerder op zoek naar een adviseur die hen actief ondersteunt, helpt en ontzorgt.

Maar hoe onderscheid je jezelf als makelaar? Hoe kom je in beeld bij je potentiële klanten?
Wij helpen je met deze 5 tips.

Tip 1: Laat jezelf online zien

Een mooi kantoorpand op een zichtlocatie is tegenwoordig niet meer genoeg. Vooral de nieuwe generatie leeft online. Als je daar als makelaar jezelf niet laat zien mis je een groot deel van je doelgroep.

Met de komst van het internet is veel informatie gratis verkrijgbaar. Mensen krijgen daardoor eerder het gevoel dat ze het zelf wel kunnen. Maar bij de aankoop van een woning komt meer kijken. Goed financieel advies bijvoorbeeld. Veel mensen zijn niet op de hoogte van de voordelen die jij als makelaar te bieden hebt.

Onbekend maakt onbemind, is hier zeker van toepassing. Mensen beslissen, zeker online, niet na één contactmoment om klant te worden. Er zijn meerdere contactmomenten voor nodig. En dat is nu makkelijker dan ooit. Een goede website, blogs, artikelen, foto’s, video’s en diverse social media kanalen bieden je allemaal de mogelijkheid om met je toekomstige klanten in contact te komen. Laat zien dat jij meerwaarde biedt.

Onderscheid jezelf als makelaar met deze tips

Tip 2: Maak gebruik van de geïnformeerde consument

Voel jij je als makelaar geïntimideerd door de goed geïnformeerde consument van tegenwoordig? Heb je het gevoel weinig meer toe te kunnen voegen? Maak juist gebruik van deze toegenomen kennis.

Mensen worden online overvoerd met informatie en handige apps. Hierdoor krijgen zij nieuwe inzichten en zien meer mogelijkheden. Met deze informatie komen ze beter voorbereid bij jou op gesprek. Aan jou de taak om ze goed te begeleiden. Met hoogwaardige adviezen kan je in kortere tijd succes boeken. Zo kan je meerdere klanten helpen in dezelfde periode.

Tip 3: Laat resultaten zien

De tijd dat consumenten producten kochten lijkt voorbij, ze zijn niet meer gebonden aan één bepaald merk of bedrijf. Mensen zijn op zoek naar oplossingen. Vooral de online generatie kijkt naar de toegevoegde waarde van een adviseur of makelaar. Het product dat hiervoor gebruikt wordt is slechts bijzaak.

Denk daarom verder dan de producten die je op de plank hebt. Stap in de schoenen van je klant en bedenk hoe je hen het beste kunt helpen. Meedenken en adviseren wordt zeer gewaardeerd.

Tip 4: Wees persoonlijk betrokken

Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven. In een wereld waarin steeds meer online wordt geregeld, op een onpersoonlijke manier, wordt persoonlijk contact steeds belangrijker. Door als makelaar persoonlijk betrokken te zijn bij je klanten kom je op een positieve manier in beeld.
Grote kans dat je eerder aangeraden wordt bij familie, vrienden en kennissen.

Stuur eens een bloemetje als iemand een woning gekocht heeft. Bel eens naar een klant waarvan je hebt gehoord dat hun laatste kind het huis uit is, wie weet hebben ze plannen om kleiner te gaan wonen.

Makelaar persoonlijk betrokken

Tip 5: Zorg voor relevante informatie

Je klanten bevinden zich in verschillende levensfases. Wanneer iemand ouder is dan 70 zal de hypotheek grotendeels afgelost zijn. Leg de gegevens van je klanten goed vast. Afhankelijke van hun levensfase hebben mensen behoefte aan bepaalde financiële informatie of zijn ze gebaat bij fiscale slimmigheden.
Speel hier slim op in en je hebt altijd een reden om nog eens met een klant in contact te komen.

Meer omzet en nieuwe woningen in de verkoop?

Als makelaar zal je in deze tijd je aanpak moeten veranderen om in beeld te blijven. Met bovenstaande tips kom je positief onder de aandacht bij bijstaande en nieuwe klanten. Wat je aandacht geeft groeit, zo ook je klantenkring.

Kan je wel wat meer omzet en nieuwe woningen in de verkoop gebruiken? Wij werken graag samen met partners die, net als wij, altijd gaan voor een uitstekend resultaat. Maak gebruik van onze financiële experts om je klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Met onze makelaarsdiensten ben je helemaal klaar voor de toekomst!

Over de schrijver
Zonder schroom kunnen wij zeggen dat wij trots zijn op dit bedrijf. Na een kwarteeuw mogen wij ons zelfs een prijswinnend bureau noemen. Excellent Finance is al ruim 25 jaar dé specialist in financiële dienstverlening. Wij gaan voor onze klanten door het vuur.Onze missie is zoveel mogelijk mensen financiële rust en vrijheid te laten ervaren. Omdat wij geloven dat financiële rust de kwaliteit van je gezondheid, relaties en prestaties verbetert. Dit doen wij op basis van onze vier kernwaarden: respect, proactief, simpel en 9+ ervaring. Onze kernactiviteiten zijn toegespitst op financiële planningen voor particulieren, ondernemers en bedrijven: hypotheken, verzekeringen, pensioenen, boekhouding, belasting, scheidingsbemiddeling en aankoopmakelaardij. Excellent Finance is door RiFD verkozen tot beste onafhankelijk hypotheekadvies kantoor 2020 van Nederland en in 2022 heeft Excellent Finance van het Financieel Dagblad een FD Gazelle Award ontvangen. Hiermee behoort zij tot de 685 snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Reactie plaatsen